Selamat Berjuang!

Patah Hati

Hari ini, bermulanya minggu yang mendebarkan buat semua anak didik Tingkatan 3 di SMKASAS. Begitu juga dengan pelajar lain yang menghadapi minggu Ujian Selaras 2 selama seminggu. Petang semalam, saya dan Cikgu Hasnimah cuba melapangkan masa bersama dengan pelajar Tingkatan 3 untuk program Prep Kualiti sebagai persediaan akhir sebelum peperiksaan percubaan hari ini.

Saya sedikit terkilan kerana kehadiran pelajar lelaki sangat tidak memuaskan. Tak pasti di mana silapnya. Rasa sedih, kecewa bercampur baur kerana bukan senang cikgu berkorban masa terhadap keluarga pada hujung minggu semata-mata tidak meninggalkan anda semasa kelas persediaan. Kelas saya bermula 2 petang dan berakhir jam 5. Lingkungan waktu ini, biasanya anak kecil saya (Ameera Hasna – 1 tahun) dan Aishah Asfa Arridha (3 tahun), tidur. Saya terpaksa angkut semua anak (4 orang) termasuk yang lena (Hasna dan Aishah) untuk dihantar ke taska! Pada saya, susah kalau mereka ditinggalkan di rumah, memandangkan suami bertugas sebagai Imam di surau.

Saya hairan juga, di manalah rasa tanggungjawab sebagai pelajar sekolah agama kluster kecemerlangan yang disebut-sebut itu. Memang sangat terkilan, KECEWA, rasa dipinggirkan, tidak dihargai…segalanya! Anda tak peduli kehadiran dan susah payah guru anda…Patah hatiku..!😦

Anda Jadi Penentu

Sungguhpun begitu, hati sejuk juga dengan kesungguhan sebahagian pelajar puteri yang bersungguh-sungguh mendapatkan bimbingan terakhir dari cikgu. Pesan saya, siapa anda hari ini, akan menentukan bagaimana anda pada masa akan datang. Sikap, akhlak dan ketrampilan diri anda hari ini, yang bakal menentukan anda cemerlang atau sebaliknya. Pada saya, ukuran kejayaan sebenar seseorang bukan pada pencapaian akademik semata, tetapi mesti seiring dengan akhlak muslim yang baik.

Apapun, saya mendoakan anda semua mencapai kejayaan yang dicitakan, mengharumkan nama sekolah dan keluarga. Dan alangkah manisnya, andai satu masa nanti anda juga berjaya menjadi muslim profesional yang melaksanakan Islam dalam berkerjaya dan kehidupan.

Selamat menduduki Peperiksaan Percubaan PMR dan Ujian Selaras 2 buat semua anak didik. Cikgu hanya mengharapkan doa dari kalian agar segala ilmu dan kebaikan yang diberi menjadi pemberat amal di akhirat… Doakan cikgu juga ye! 🙂

3 Comments (+add yours?)

  1. ibunoor
    Aug 12, 2010 @ 13:02:04

    Salam ziarah, salam Ramadhan…

    Reply

    • cikguadilah
      Sep 02, 2010 @ 01:23:38

      waalaikumussalaam…terima kasih atas ziarah. saya agak sibuk dgn student yg bakal pmr next month. ramadhan pun tak sempat nak tulis apa2. inshaAllah, lepas raya baru nak mula menulis..moga Allah memberi kekuatan dan kelapangan…

      Reply

  2. anisnurliyana
    Oct 17, 2010 @ 06:11:21

    time kasih cikgu..
    mengajar kami tanpa jemu..
    halalkan ilmu cikgu..
    doakan kejayaan kami…

    125 9a 2010..
    insyaAllah AMIN..

    Reply

Leave a Reply

my typing speed

share this blog

Bookmark and Share

Bilangan Pengunjung

  • 38,605 orang

Kalendar 2010

August 2010
M T W T F S S
« Jul   Sep »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
